Tuesday, January 4, 2011

Welcome 2011!!!!

 Sudah lama aku x berblog, bersawang suda blog ku! Hurm... dikesempatan ini aku nak ucapkan  Selamat Tahun Baru buat sume!!! Moga tahun 2011 ini makin bertambah baik buat kita semua & makin bertambah matang dgn seiringnya usia kita. Sebut pasal tahun baru mesti ada AZAM kan? Apa kah Azam korg untuk tahun 2011 nih?

AZAM aku kalau boleh nak kurus kan badan yg dah mcm tong drum nih!! Huk..huk..huk… CAYUK ZILAnurin!!!!! (nih if En Attholib baca nih mau gelak guling2) & yg paling penting sebenarnya kita kena utamakan kesihatan kita! If badan tak sihat mana nak cargasss!!! Betul tak?!  If tak cargas mcm mana nak kerja?! If tak kerja mcm mana nak mkn (Ish!  apa yg aku merepek nih! Td bru kata nak kurus tp masih ckp psl mkn lg… hihihi…) Senang citer mesti JAGA KESIHATAN. Skrg nih banyak sgt makanan yg tidak sihat utk tubuh bdn kita, sbb tuh la kita kena bersenam (nih mesti buat nih....) & makan  lebih ulaman, sayuran & buahan .

Nak kuruskan badan ni sebenarnya  tidaklah susah mana pon, Cuma kita perlu ada semangat & motivasi untuk kurus. Disini ada tips yg mungkin berguna utk kita sama2 praktikkan. Cuba la ye moga kita sume boleh menjadi rakyat yg sihat!
1. Kurangkan makan nasi & makanan berlemak. Cuba amalkan makan roti yang ada bijirin bagi menggantikan nasi.
2. Buat exercise keluarkan peluh sekurang2 nya 30 minit setiap hari. Paling baik ialah ber jln laju (baik utk jantung) atau berenang.
3. Amalkan Makan Malam Sebelum Jam Tujuh Malam. Elakkan Mengambil Makanan Yang Berat Kerana Kadar Metabolisme yang rendah pada waktu malam akan menyebabkan makanan Disimpan Sebagai Lemak.
4  Jangan Mudah Terpedaya Iklan-iklan Merampingkan Badan Atau Produk-produk Pil Kurus. Kebanyakkannya Indah Khabar Dari Rupa. Duit Habis, Badan Tetap sama.
4  Dapatkan Nasihat Doktor Sebelum Membuat Keputusan Membeli Produk Diet Yang Banyak Terdapat Di Pasaran Dan Farmasi. Pandangan Doktor Adalah Lebih Selamat.
5  Turun 1 Kg Sebulan Secara Tetap Adalah Lebih Baik Daripada Turun Berat Badan Secara Drastik Dan Mendadak. Ini Boleh Mengganggu Kesihatan Dan Kemungkinan Berat Badan Anda Akan Naik Secara Mendadak Pula.
6  Rajinkan Diri Melakukan Senaman Seperti Sit-up. Jika Mampu, Berkunjunglah Ke Jim Berdekatan. Senaman Membentuk Otot Yang Sihat Dapat Membakar Lemak.
7  Positifkan Diri. Buatlah Target Badan Yang Realistik Dan Perancangan Yang Sesuai. Jangan Memaksa Diri Mencapai Perkara Yang Tidak Logik Dalam Masa Yang Singkat.
8  Jangan Asyik Menimbang Berat Badan. Anda Akan Kecewa Jika Masih Tiada Perubahan. Cara Paling Fleksibel Ialah Menimbang Berat Badan Tidak Lebih Sekali Dalam Seminggu.
Selamat mencuba!!!!



3 comments:

  1. Selamat tahun baru cik Zila...oppppssss Puan Zila
    kalau tenguk dari semangat tu.....taklama lagi tu kuruslah......tuuuu kalau tenguk ...kalau tak tenguk!!!!!!!!!!
    harap2 tercapailah segala hajat serta citer2 puan untuk taun baru ini.......

    ReplyDelete
  2. hahaha.. Dia kurus pukul 4 je mak ;)

    ReplyDelete